Skip to content

Sweetheart av Chelsea Cain

20 september 2009

sweetheartDetektiv Archie Sheridan har inte träffat den vackra seriemördaren Gretchen Lowell på flera månader. Men han kan inte sluta tänka på henne. Hans fixering vid henne samt de skador hon gav honom när hon höll honom fången gör att han missbrukar smärtstillande läkemedel.

Trots allt försöker han igen leva med sin före detta fru och deras barn. Han försöker sköta sitt jobb. Man har hittat tre kroppar i en park och han måste identifiera de döda samt hitta den eller de som dödat dem.

Journalisten Susan Ward försöker också sköta sitt jobb. Hon har lyckats hitta bevis för att en välrespekterad senator haft en affär med en mycket ung flicka. Hennes källa är flickan själv, nu vuxen och strippa. När hennes mentor Parker och senatorn omkommer i vad som tycks vara en bilolycka är hon övertygad om att det är mord och vänder sig till Archie för att få hjälp. Hon kan inte heller få tag i sin källa och tidningen vägrar därför att publicera hennes scoop.

Gretchen Lowell uppskattar inte att Archie slutat besöka henne i fängelset. När hon lyckas rymma under en fångtransport är det Archie hon kontaktar och alla som på något sätt står honom nära måste anses vara i fara.

—————————–

Det går inte att påstå något annat än att den här boken är en riktig bladvändare. Man kommer snabbt in i handlingen, blir engagerad i karaktärerna och fångas i en önskan att få veta hur det ska gå för dem.

Eftersom jag har läst den första boken med samma karaktärer, Heartsick, är det svårt för mig att bedöma hur boken skulle te sig för någon som inte gjort det. Jag tror dock att karaktärerna ges tillräckligt med bakgrund för att vara intressanta och engagerande även om man inte läst den första boken.

Själv har jag ett problem med boken just för att jag läst den första. För mig ter sig Gretchen nu alltför mycket som en kvinnlig version av Hannibal Lecter. Jag har svårt för den superintelligenta, onda brottslingen som dödar för njutnings skull. Som plötsligt möter en person mot vilken hon plötsligt visar någon slags medkänsla och skonar. Att Gretchen dessutom beskrivs som varande i det närmaste överjordiskt vacker gör karaktären bara än mer orimlig för mig.

Men jag tycker desto mer om de övriga karaktärerna. Susan Ward med sina ambitioner och turkosfärgade hår. Archie Sheridan och hans önskan att hitta tillbaka till sitt gamla liv. Chelsea Cain knyter också skickligt ihop de olika skeendena i boken. Men avslutningen i boken saknar egentlig förankring i boken. För stora delar av den har fokuserat på annat och jag upplever avslutningen som en alldeles för dramatisk parentes.

Som sammanfattning tycker jag att det här visst är en läsvärd bok, bland annat för spänningens skull, och önskar att jag inte hade så svårt för Gretchen Lowell.

Chelsea Cains officiella hemsida

Sweetheart finns utgiven på svenska av Forum förlag

No comments yet

Kommentera

