Skip to content

The Lovers av John Connolly

28 augusti 2009

jcloversCharlie Parker kan inte längre arbeta som privatdetektiv; han har förlorat sitt privatdetektivstillstånd och sitt tillstånd att bära vapen. Ingen tvivlar på att de som råkat ut för hans egen typ av rättsskipande verkligen varit brottslingar, men många poliser menar att hans metoder knappt håller sig inom lagens råmärken.

För Charlie är det här en möjlighet att lösa ett mysterium som följt honom sedan han bara var ett barn – varför hans far, som var en polis som alltid följt regelboken, skjutit två obeväpnade tonåringar till döds och därefter begått självmord. En gåta som fått än större betydelse sedan en av de onda män han tvingats möta antytt att de som han trott var hans föräldrar kanske inte var det, att blodgrupperna inte matchade.

Det har alltid varit så att den ondska han nödgats bekämpa verkat större än vanlig mänsklig ondska, frågan är om det är han som dras till ondska eller ondska som dras till honom. Kanske finns nyckeln till allt i förklaringen till hans pappas handlande så många år tillbaka.

—————————–

Jag är ohjälpligt betagen i Jonh Connollys sätt att skriva. Jag märker när jag läser bokens första del att jag läser om vissa meningar bara för att njuta av orden och kompositionen. I den senare delen av boken kan jag inte unna mig den lyxen för då drivs jag framåt i texten av spänningen och jakten på gåtans lösning.

Den här boken är mindre en kriminalroman av privatdeckartyp och mer en suggestiv och mörk thriller, lite i Stephen King-stil. Jag har följt Charlie Parker sedan den första boken, Every Dead Thing, och det är svårt för mig att bedöma hur boken skulle te sig för någon som inte gjort det. Men jag tror man skulle kunna läsa den här boken utan att ha läst någon av de andra, jag tror man skulle bli nyfiken på de tidigare böckerna men att man skulle kunna ta till sig den här oavsett.

The Lovers är mörkare, mer otäck på ett mystiskt än våldsamt sätt, än de tidigare böckerna (och då är inte de eller några solskenshistorier precis). Den övernaturliga ondskan är ett tema som fått större utrymme för varje bok. Jag är mystifierad och rädd, jag hoppas på en logisk lösning men jag vet att jag kommer att tvingas acceptera att, åtminstone i Charlie Parkers värld, finns det mer mellan himmel och jord än jag egentligen vill föreställa mig.

Jag rekommenderar, som alltid, John Connollys böcker. Tre av dem, den tredje till femte boken, finns översatta till svenska, men jag skulle tro att hans författande gör sig bäst på originalspråket, engelska.

John Connollys officiella hemsida

John Connolly ges ut på svenska av Forum Bokförlag

No comments yet

Kommentera

