Skip to content

Richard Montanari

22 augusti 2009

montanaribooksNär jag gjorde min beställning av sommarläsning från Amazon tog jag med de tre första böckerna av Richard Montanaris så kallade Philadelphia-serie.

Som namnet antyder utspelar sig böckerna i Philadelphia, Pennsylvania. Berömda landmärken, historiska som William Penn-statyn eller populärkulturella som trappan Rocky sprang uppför, skymtar förbi i böckerna, men det är framförallt i de områden som turister rekommenderas att undvika som böckerna utspelar sig.

De huvudsakliga huvudpersonerna i böckerna är polisdetektiverna Kevin Byrne och Jessica Balzano. Byrne är en veteran som sett för mycket och som inte kan låta bli att gå upp helt och hållet i sitt arbete. Hans äktenskap är över men han försöker att hålla kontakten med sin döva dotter. I den första boken, The Rosary Girls (En sista bön) har Byrne precis förlorat sin partner – till en massiv hjärtattack – sedan många år och får som ny partner Jessica Balzano.

Balzano är dotter till en berömd polis, men själv helt nyutnämd detektiv. Hon följer fortfarande reglementet och procedurer, men hon och Byrne hittar trots det någon slags samförstånd. Balzano är gift med en annan polis och deras äktenskap knakar i fogarna. De har en liten dotter. Hon är också en framgångsrik boxare.

Ingen av dessa karaktärer är direkt ointressant, inte heller deras funderingar kring balansgången som krävs för effektiv brottsbekämpning; faran att hamna på fel sida om lagen i sin strävan att fånga sin man och svårigheten att kombinera ett normalt privatliv med polisyrket. Men det känns för bekant; jag har läst det förut. Kanske är det jag som läst för många deckare.

Alla tre böckerna har som huvudtema en seriemördare som följer någon slags sofistikerad plan. I The Rosary Girls (En sista bön) mördas unga katolska kvinnor. Deras kroppar har skändats och placerats symboliskt och en pärla från ett radband, en rosenkrans, har lämnats vid varje kropp. I Skin Gods (Dödsscen) återskapar mördaren berömda mordscener från filmens värld. Dessa klipper han sedan in i en videofilm av originalfilmen som han sedan placerar ut i någon hyrvideobutik. Jag vill inte avslöja mördarens fixering i Broken Angels (amerikansk titel Merciless) (Villebråd) eftersom det inte är förrän långt in i boken som det kommer fram. Jag kan dock säga att jag listade ut det långt tidigare, kanske för att jag är skandinav.

Intrigerna är skickligt hopsnickrade, och det finns ofta parallella handlingar som bygger på spänningen i böckerna. Men igen känns det ganska välbekant (jag måste börja läsa annat än deckare); vi får inblick i mördarens tankar men inte tillräckligt för att identifiera honom eller ens lista ut hans nästa steg. Poliserna eller någon dem närstående hamnar själva i fara. Och så vidare.

Trots det kommer jag antagligen att läsa fler böcker av Richard Montanari, när jag vill läsa en välskriven, hyfsat otäck och klurig deckare och redan läst favoritförfattarna. Så jag rekommenderar den här serien till de som av någon anledning vill läsa en bok (den här typen av bok) som utspelar sig i Philadelphia. Annars finns det många andra böcker och författare jag hellre skulle rekommendera.

Richard Montanaris officiella hemsida

Richard Montanari ges ut på svenska av Norstedts

2 kommentarer leave one →
  1. 23 augusti 2009 01:34

    Attans att jag missade att köpa dem när jag var hemma i somras …
    Har ännu inte lärt mig tjusningen med att läsa på engelska, vilket jag verkligen borde.

  2. Katarina permalink*
    24 augusti 2009 18:26

    Du hade ju en rejäl boktrave med dig tillbaka ändå. Och om du verkligen vill läsa dem så hör av dig så kan jag skaffa och skicka.

    Fast egentligen tycker jag ju att du ska läsa på amerikanska. 😉

Kommentera

