Skip to content

Damernas detektivbyrå

28 juli 2009

damernasdetbyråPrecious Ramotswe växer upp med sin pappa i Botswana. Av honom lär hon sig att vara uppmärksam, lyssna och framförallt att älska sitt land.

När han dör ärver hon 140 kor som hon säljer, flyttar in till Gaborone och startar Botswanas första kvinnliga detektivbyrå; The No 1 Ladies’ Detective Agency.

Mma Ramotswe skaffar sig snabbt nya vänner i Gabarone, samt en sekreterare, men det tar tid innan Damernas detektivbyrå får några fall att lösa. Men så plötsligt dyker det upp en klient och snart försöker Mma Ramotswe lösa fallen med ”Den falske pappan”, ”Den otrogne äkta maken” och ”Det förlorade fingret” med flera.

——————————

Filmen baserad på Alexander McCall Smiths första bok om Precious Ramotswe är lika varm och mysig som boken. Jag blev inte besviken även om jag kanske föreställt mig vissa karaktärer och saker annorlunda.

Trots det skulle jag inte rekommendera den som en biofilm, men på DVD är den god underhållning. Tydligen visades den som TV-serie i Canal+ i juni och det tror jag säkert också fungerar bra.

2 kommentarer leave one →
  1. 04 augusti 2009 08:45

    Fungerar bra som flykt-från-verkligheten-film, tyckte jag. Lättsam, inte så överensstämmande med mina föreställningar om karaktärerna, men helt okej bot mot söndagsångesten eller när man befinner sig i slutet av sin semester kanske.

  2. Katarina permalink*
    05 augusti 2009 19:37

    Helt perfekt när man befinner sig i sin sista semestervecka och det öser ner regn utanför fönstret. 🙂
    Det vore kul och höra hur dina föreställningar av karaktärerna. Själv tycker jag att de var för… släta i hyn, klara i blicken och stylade i klädseln. Men i övrigt var de bra. 😉

Kommentera

