Skip to content

Stephen King rekommenderar sommarläsning

10 juli 2009

Hos EW (Entertainment Weekly) rekommenderar Stephen King följande sju böcker att ta med på sommarsemestern:

  1. Shatter av Michael Robotham
  2. Quicksilver av Neal Stephenson
  3. The Tourist av Olen Steinhauer
  4. Little Dorrit av Charles Dickens
  5. Drood av Dan Simmons
  6. Dog On It av Spencer Quinn
  7. Handle With Care av Jodi Piccault

En väldigt blandad och i några stycken förvånande lista med tanke på vem det är som rekommenderar. Det är roligt att läsa Kings motiveringar och jag måste säga att jag fått en helt annan bild av honom sedan jag börjat läsa artiklar av den här typen som han skrivit.

Jag har läst alla böcker av Michael Robotham och skulle rekommendera vilken som helst av dem. Fast jag tycker nog att man ska börja med den första; The Suspect. Det som bland annat är tilltalande med Robothams böcker är att huvudpersonerna varierar mellan böckerna, de är inte ens olika medlemmar i samma brottsutredande team. Men det finns kopplingar mellan de olika huvudpersonerna och vissa hänger med från bok till bok, om än i mindre roller, vilket ger en slags kontinuitet. Om man inte vill läsa på engelska finns de tre första böckerna redan översatta till svenska från Albert Bonniers Förlag.

För min egen del ska jag se om jag kan hitta de två sista böckerna på Stephen Kings lista.

No comments yet

Kommentera

