Skip to content

Killer Weekend av Ridley Pearson

05 juli 2009

killerweekendÄnda sedan 1936 har Sun Valley, Idaho varit en populär skidort. Men Sun Valley har en fantastisk natur och alla fyra årstiderna har sin charm här. Endast 1448 personer är mantalsskrivna där, men många av USAs rika och berömda har ett fritidsboende där.

Den framgångsrika politikern Elizabeth Shaler från New York har sedan länge haft ett litet hus i Sun Valley. För åtta år sedan räddade den nuvarande sheriffen Walt Fleming henne från en knivattack. Den här helgen är han tillsammans med Secret Service, FBI och privatanställda säkerhetsmän ansvarig för hennes säkerhet. Biljonären Patrick Cutter anordnar en stor media- och kommunikationskonferens där hon ska vara huvudtalare och annonsera sin kanditatur för presidentposten.

Redan tidigare har det förekommit hot mot Liz Shaler och nu har man uppsnappat ett som man uppfattar som trovärdigt. Walt Fleming får information som gör att han anser hotet synnerligen allvarligt och han försöker få informera Liz om det som hänt, men motarbetas av de övriga säkerhetstjänsterna vilka gärna vill tillgodose Cutters behov av att Shaler kvarstår som huvudtalare för konferensen.

————————-

Ridley Pearson har tidigare skrivit en serie om nio böcker om polisdetektiven Lou Boldt och polispsykologen Daphne Matthews i Seattle, Washington. Jag har läst alla böckerna och även om de variera något i kvalitet har jag på det hela taget tyckt mycket om dem. Därför blev jag glad när jag såg att det fanns en ny bok ute av Ridley Pearson.

Trots det, eller kanske på grund av mina höga förväntningar kände jag i början nästan ett motstånd mot den här boken; handlingen kändes väldigt amerikansk – en hotbild mot en presidentkandidat, konkurrerande säkerhetsdetaljer som helt säkert skulle sätta krokben för varandra snarare än att hjälpa varandra och superrika människor med småaktiga behov och hämndbegär.

Boken påminner i stilen om böcker av till exempel David Baldacci och använder sig av greppet att låta delar av boken vara i Sheriff Walt Flemings perspektiv men även andra karaktärers perspektiv återges, däribland attentatsmannen. Det är ett grepp som jag kan känna mig tveksam till eftersom man ibland får veta för mycket för att spänningen ska bibehållas och ibland känner sig medvetet vilseledd. Ridley Pearson hanterar det dock väl i den här boken.

Ganska snart är jag fast i boken. Det är en spänningsthriller, och man kan läsa den snabbt för att få veta hur det ska gå. Men den är också uppbyggd så att jag kan samla ledtrådar och själv börja misstänka precis hur infernalisk attentatsmannens plan är samt lösningen på ett flertal andra problem som uppstår i boken.

Jag rekommenderar den här boken som en bra underhållningsbok och själv kommer jag att läsa de följande böckerna i samma serie eftersom jag är nyfiken på att se hur Pearson kommer att utveckla sina huvudkaraktärer. Speciellt eftersom Walt Fleming är namngiven efter den verklige sheriffen i Blaine County, Idaho.

Ridley Pearsons officiella hemsida

Wikipedias sida om Sun Valley

No comments yet

Kommentera

