Skip to content

Tro't den som vill

01 juli 2009

bobJag blev verkligen nyfiken när SvD lovade att avslöja vem som döljer sig bakom pseudonymen Bo Balderson idag. Det är skribenten Magnus Sjöstedt som i en så kallad Under strecket-artikel påstår sig veta att det i själva verket var Olle Adolphson.

Men jag hann inte läsa långt i stycket innan jag började tvivla. Han påstod ganska tidigt att Bo Balderson var någon som dog 2004 och jag mindes att jag läst en rolig intervju med Bo Balderson för inte alls länge sedan. I samma tidning.

Nu har också ett flertal andra röster höjts i tvivlande uttalanden. Olle Adolphsons familj tillbakavisar uttalandet. Bo Baldersons litterära agent Bengt Nordins enda kommentar är att Balderson fortfarande är i livet, vilket ju skulle utesluta Olle Adolphson.

Men även om jag är lite besviken över att inte helt säkert fått veta vem han är säger jag – Strunt samma! Läs böckerna, de är riktigt underhållande och som jag minns det utspelar de sig sommartid. Och det roligaste är inte att fundera över vem författaren är utan vilka som kan tänkas ha stått modell för de politiker som förekommer i hans böcker.

Fast det är klart; nästa gång någon lovar att avslöja den sanna identiteten på Bo Balderson kommer jag att vara på hugget och läsa den artikeln med så fort den kommer ut.

2 kommentarer leave one →
  1. nettan permalink
    02 juli 2009 08:07

    det har ju förekommmit tidigare att man påstår att det är olle adolphsson
    så det var ju ingen nyhet,,, han tillbakavisade deto nu även familjen,,frågan är om man någonsin kommer avslöja vem bo baldersson är…

  2. Katarina permalink*
    02 juli 2009 22:51

    Jag hade aldrig sett Olle Adolphson namngiven som Bo Balderson förut, men ett flertal andra. Jag tror nog att det är någon som fortfarande är i livet och att om det avslöjas blir det när den personen faktiskt dött.

Kommentera

