Skip to content

Oscar Wilde and the Dead Man's Smile av Gyles Brandreth

22 juni 2009

owdeadmanssmileJulafton 1890 träffar Oscar Wilde sin vän Arthur Conan Doyle på dåtidens mest populära attraktion i London; Madame Tussauds Baker Street Bazaar. I julklapp ger han honom ett manuskript innehållande Oscars upplevelser i USA och Paris 1883. Presenten är också en utmaning eftersom berättelsen innehåller ett mordmysterium med inte mindre än fyra mord, men ingen lösning.

Under en föreläsarturné i USA träffar Oscar Wilde bland annat den berömde franske skådespelaren och teaterägaren Edmond La Grange. De bestämmer sig för att tillsammans göra en fransk översättning av Hamlet och så kommer det sig att Oscar bosätter sig för ett tag i Paris. Det är här han för första gången möter Robert Sherard som sedan blir en trogen följeslagare och den som skriver ner Oscars upplevelser. Tillsammans besöker de bohemiska nattklubbar, dricker absinth och umgås med Sarah Bernhardt.

———————

Det här är den andra boken av Gyles Brandreth med Oscar Wilde som huvudperson som jag läst. Precis som med den förra boken, Oscar Wilde and the Ring of Death njuter jag framförallt av språket och hur Brandreth tagit tillvara och byggt in berömda Wilde-citat. Jag tycker också mycket om att umgås med Oscar Wilde och hans vänner, för så skriver Brandreth – så att det känns som att jag faktiskt är där och får uppleva det bokens karaktärer upplever.

Det är inget fel på mysteriet i boken, men det blir ändå, även för mig, bara en bisak. Det viktiga är karaktärerna, miljöerna och språket.

Jag rekommenderar den här serien till de som uppskattar historiska romaner. Själv har jag redan beställt den första boken i serien.

Gyles Brandreths officiella hemsida om Oscar Wilde-serien

No comments yet

Kommentera

