Skip to content

Klantiga deckarhjältar?

19 juni 2009

Jag kände mig lite tveksam till DNs tips om sommardeckare när det fått rubriken ”Deckarhjältarna har blivit klantiga igen”. Personligen är jag inte alls förtjust i klantiga deckarhjältar; vare sig det är amatördetektiver eller poliser. Speciellt inte om det är poliser – jag vill upprätthålla en illusion av att poliser är smarta och kompetenta och inte korrumperade.

Men jag tittade ändå på klippet med Lotta Olsson och eftersom den första boken hon rekommenderade var en som jag redan läst och tyckt var mycket bra blev jag ju nyfiken även på de övriga hon rekommenderade.

Jag blev mest intresserad av att läsa något av Ann Cleeves och blev imponerad av att just den boken Lotta Olsson rekommenderade, ”Rött stoft” kom ut på svenska innan den ens hunnit komma ut i USA.

Här är samtliga böcker som rekommenderas i inslaget:

Nattfåk av Johan Theorin (Länken går till mitt inlägg om boken)

I vargars följe av Stef Penney (Länken går till Lotta Olssons recension i DN)

Rött stoft av Ann Cleeves (Länken går till Ad Libris, länken i texten ovan till förlagets information om boken)

Död i gryningen av Deon Meyer (Länken går till förlagets information om boken)

Jägarens hjärta av Deon Meyer (Länken går till en recension i SvD)

Mörk kust av Peter Temple (Länken går till förlagets information om boken)

No comments yet

Kommentera

