Skip to content

Bokenkät från Bokhora (Juni 2009)

14 juni 2009

Senast köpta inbundna bok: Den trettonde historien av Diane Setterfield. Det var en present till min mamma; själv läste jag den i pocket och på engelska.
Senast köpta pocketbok: Oscar Wilde and the Dead Man’s Smile av Gyles Brandreth
Favoritgenre: Kriminallitteratur, eller deckare som de flesta säger. Jag tycker bara att ordet deckare signalerar något som jag anser att är mycket mer begränsat av vad genren kriminallitteratur idag omfattar.
Ultimata längden på en bok: 300 – 500 sidor kanske. Om boken är bra vill jag ju inte att den ska ta slut för fort.
Favoritbokhandel: Jag hade några favoritbokhandlar i London som nu tyvärr båda är nedlagda. Här hemma får det faktiskt bli Akademibokhandeln på Mäster Samuelsgatan i Stockholm – för dess stora sortiment av böcker generellt och på engelska framförallt samt för att det finns ett Wayne’s Coffee att direkt slå sig ner på och dyka ner i någon av sina nyinköpta böcker.
Favoritbibliotek: Biblioteket i Örnsköldsvik. Det var här jag närde min läshunger genom att under långa sommarlov låna papperskassar fulla med böcker.
Favoritplats att läsa (i hemmet): I soffhörnet där det tyvärr är alldeles för dålig belysning. Jag är för evigt på jakt efter den ultimata golvlampan till det hörnet. De jag gillar kostar alltid för mycket.
Favoritplats att läsa (utanför hemmet): Jag älskar ju att läsa överallt – mysiga fik, vissa restauranter, på en strand, i en park. Men det viktigaste är ju att sitta skönt, så kanske ett fik med sköna fåtöljer. Starbucks i London och Basel har sköna fåtöljer och soffor i kombination med god caffe latte och farliga bakverk så där satt jag gärna och länge och läste.
Fem författare du alltid köper i inbundet format: Mark Billingham, Michael Connelly, John Connolly, Stephen Booth och Val McDermid. Fast den regeln gäller inte alltid längre eftersom jag ofta hittar deras senaste bok i så kallade airport editions, större pocket, innan jag hittar dem i inbundet format och då kan jag inte motstå att köpa eftersom huvudmålet är att få läsa boken, inte att den ska vara i ett visst format.
Bästa lässnackset: Jag tycker om att läsa medan jag äter, men vad det gäller snacks äter jag just inga om boken är tillräckligt bra. Annars är ju choklad förstås favoritsnackset i vilket sammanhang som helst – även läsning.
Bästa läsdrycken: Caffe latte och Ramlösa; gärna Ramlösa Granatäpple.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning: Inte absolut tystnad utan gärna lågmälda bakgrundsljud av vilket slag som helst; naturljud, folksamlingsljud eller musik.
När på dygnet läser du helst? Helst skulle jag läsa dygnet runt, men jag uppskattar särskilt när jag har möjlighet att läsa på dagtid.
Bästa bakfylleläsningen: Vad helst jag läser just då. Men om jag skulle välja något specifikt för en bakfylledag så får det nog bli en rolig deckare; kanske en Bo Balderson eller John Dickson Carr/Carter Dickson.
Bästa kollektivtrafikläsningen: Samma som ovan; vad helst jag läser just för tillfället. Men om jag skulle välja något specifikt för kollektivtrafiken får det dels bli baserat på formatet – en inte för tjock pocket – och dels baserat på hur komplicerad intrigen är – inte för många karaktärer, hoppande tidsperspektiv och parallella berättelser eftersom man inte alltid själv kan välja när man måste sluta läsa och ibland blir det ett ganska långt uppehåll (som hela arbetsdagen kanske) innan man kan börja läsa igen. Det är i och för sig kul att läsa roliga böcker i kollektivtrafiken eftersom jag inte kan låta bli att skratta högt och ibland lockar det andra passagerare att skratta eller le och det är ju alltid trevligt.

Originalenkäten hittade jag hos Bokhora och där finns även andras svar och länkar till andras svar.

No comments yet

Kommentera

