Skip to content

Rapport från en sjukbädd

28 maj 2009

Det var visst inte så smart att gå till jobbet i måndags. I tisdags och onsdags sov jag mest hela dagarna. Igårkväll sa jag till Steven att om jag får sova hela natten så går jag till jobbet imorgon, det vill säga idag.

Det fick jag inte. Sova hela natten alltså. Jag vaknade vid 3-tiden av att jag var täppt, varm och hostig. Det tog till nästan 5 innan jag somnade igen. Så det blev inget jobb idag heller.

Mellan sömnattackerna har jag attackerat gamla Maria Lang-deckare. De går fort att läsa så jag tror jag läst 4 eller 5 nu. Jag inser varför jag var så förtjust i dem när jag var yngre; de är fyllda av romantik och Maria Lang har en förmåga att göra sina karaktärer flerdimensionella på ett sätt som jag tycker om. Även de som beskrivs som fula ges något eller några vackra egenskaper och samtliga hennes karaktärer ter sig sympatiska, åtminstone till de avslöjas som mördaren.

När jag läst dem den här gången har jag även uppskattat de historiska och litterära referenserna samt hennes oklanderliga, men nu något gammalmodiga språk. Jag hinner nog plöja några till innan jag varit på stan och fyllt på min att-läsa-hög med modernare böcker.

Nu ska jag ta en Ipren och gå och lägga mig. Imorgon bara måste jag gå till jobbet. Jag kan visserligen nästan inte prata, men det är ju i och för sig bra – när de hör mig på jobbet är det ingen som kommer att tvivla på att jag verkligen varit sjuk.

4 kommentarer leave one →
  1. 29 maj 2009 03:21

    Krya på dig nu hördudu!

  2. 29 maj 2009 10:24

    Krya på dig!

  3. Miss Upsey Daisy permalink
    29 maj 2009 21:30

    Jag gillade Maria Lang.. uppvuxen i Nora så var det kul att läsa och känna igen miljöerna..

    Krya på dig massor… 🙂

  4. Katarina permalink*
    31 maj 2009 22:30

    Tack tjejer – jag gör så gott jag kan. 🙂

    Miss UD – I en av böckerna jag läste, Inte flera mord! beskrev hon hur Skoga (Nora) kom i sikte och hur vackert det såg ut så att jag blev sugen på att göra en utflykt dit så fort som möjligt. Jag förstår att de fortfarande har mordvandringar där.

Kommentera

