Skip to content

Too Close to Home av Linwood Barclay

14 maj 2009

tooclosetohomeNär familjen Cutters grannar i lilla, lugna Promise Falls mördas är det förstås omskakande; ett så våldsamt brott så nära inpå. Jim Cutter tröstar sig dock med tanken att blixten knappast ska slå ner två gånger på samma ställe och att hans familj borde kunna vara trygg.

Men så arresteras hans son Derek för morden på sin granne och bäste vän Adam Langley och hans föräldrar. Nu måste Jim försöka hitta den verklige mördaren för att rädda sin son. Han tvingas blottlägga både sina egna och andras hemligheter och priset hotar att bli högt. Snart är det inte bara en fråga om att rädda Derek från fängelse utan att överleva och lösningen på gåtan är betydligt mer komplicerad än någon kunnat ana.

————————-

Det här är en välskriven spänningsdeckare. Intrigen är tillräckligt komplicerad för att hålla mig intresserad och undrande, men inte så att jag känner mig helt borttappad och dum. Tvärtom får jag känna att jag listar ut vissa saker innan Jim.

Karaktärerna är mångfassetterade och trovärdiga. Jim försöker vara en god människa, men även han har sina svagheter och har gjort misstag.

Om man som jag läst Barclays tidigare bok No Time for Goodbye kommer man att även tycka om den här boken. Själv har jag lite svårt att bestämma mig för vilken jag tycker bäst om; intrigen är lite mer komplicerad i den här men spänningsgraden var nog lite högre i den förra.

Jag rekommenderar Linwood Barclays böcker till den som vill läsa en spännande bok med intelligent intrig och realistiska karaktärer.

Linwood Barclays officiella hemsida

No Time for Goodbye finns utgiven på svenska som Utan ett ord och har fått en fin recension i DN.

No comments yet

Kommentera

