Skip to content

Bokkedjan 6: Edgar Allan Poe

28 januari 2009

Jag ligger hopplöst efter med bokkedjorna så det ett tag sedan nu som bokkedjan 6 med startpunkt Edgar Allan Poe lades ut.

edgar-allan-poeNär min mamma insåg att hennes äldsta dotter var en bokslukare vill hon se till att jag inte bara skulle läsa Kittyböcker. Så hon skaffade mig ett medlemsskap i en bokklubb som hette Bra Klassiker. En av de böcker jag fick därifrån var Sällsamma historier av Edgar Allan Poe (i urval av Tage la Cour).

Jag läste boken med skräckblandad förtjusning; det är korta men oerhört suggestiva och ibland riktigt otäcka historier.

shining1En annan mästare på otäcka historier, även om de oftast är längre, är Stephen King. Normalt läser jag sällan böcker som jag redan sett som film. Men vid något tillfälle fann jag mig i behov av något att läsa där ingen annan bok fanns att tillgå. Alltså läste jag The Shining trots att jag redan sett filmen.

Man kan tro att jag inte skulle bli så rädd då jag ju kände till mycket av handlingen och visste hur det skulle sluta. Men så var det inte; jag kunde inte lägga ifrån mig boken och jag var hela tiden så rädd att jag var tvungen att sitta med ryggen mot en vägg.

jacklundell”All work and no play makes Jack a dull boy” är ju den enda textrad som täcker sidorna i den tjocka manuskriptbunten i The Shining. Så det är ju nästan givet att nästa bok i kedjan blir Jack av Ulf Lundell.

Den läste jag faktiskt innan den blev film, och jag tror att jag nog var för ung. Karaktärernas livsstil chockade och förfärade mig, till och med äcklade mig ibland. Men jag tyckte om Lundells sätt att skriva och har läst fler böcker av honom. Med ökande förståelse och ibland avund för den stundtals fria livsstil som beskrivs.

dengamleohavetEn av Lundells romaner, Hjärtats ljus, utspelar sig i Key West, och där har jag faktiskt varit. När jag var där besökte jag både Sloppy Joe’s Bar och Ernest Hemingways hus. Den sista boken i den här bokkedjan får därför bli den första jag läste av Ernest Hemingway; Den gamle och havet. Tänk att kunna skriva en hel bok om en man som är ute i en liten båt och fiskar – det är konst det!

No comments yet

Kommentera

