Skip to content

Böcker i bild

25 januari 2009

Jag tycker om att läsa serier av böcker med samma huvudperson. Men jag vill helst läsa dem i kronologisk ordning. Om jag blir tipsad om någon ny serie vill jag alltså helst börja från början. Det kan kännas lite motigt om författaren i fråga redan skrivit mer än tio böcker i serien. Så jag gör undantag. Men helst inte.

Något som jag har ännu svårare för, än att börja läsa mitt i en serie, är att börja läsa om karaktärer som jag redan sett på bild; på TV eller film. Av någon anledning är det som att min läsupplevelse störs och förminskas av att jag redan har bilder i huvudet av hur det jag läser om borde se ut.

Vilket är intressant, för normalt tillåter jag författare ganska stor poetisk frihet. Jag hänger inte upp mig på saker som att puben si och så inte alls ligger på den gata som en bok påstår eller att en viss buss faktiskt inte går på lördagar som någon annan bok påstår.

Jag tycker det är roligt att söka upp miljöer från böcker i verkligheten, men det gör jag ju då oftast efter att jag läst boken. Och om jag ser en film eller TV-serie gjorda efter böcker jag redan läst är det heller inget problem för mig att fortsätta läsa böcker om de karaktärerna. Om skådespelaren överensstämt med mina föreställningar har de ju bara förstärkt min fantasivärld. Om inte så är mina egna bilder starkare och låter sig inte störas.

Huruvida jag tyckte filmen eller TV-serien var bra är ju en helt annan fråga.

No comments yet

Kommentera

