Skip to content

The Brass Verdict av Michael Connelly

18 januari 2009

thebrassverdictMickey Haller från The Lincoln Lawyer (Lagens Limo) börjar känna sig redo att jobba igen efter att inte ha praktiserat på ett år. Han tänkte inte göra samma misstag som förra gången han trodde sig redo utan den här gången skulle han ta det lugnt. Men så blir han kallad till Los Angeles huvuddomare Mary Downes Holder och i ett slag ändras allt.

Jerry Vincent har hittats mördad i sin bil, skjuten på nära håll. Vincent liksom Haller drev en en-mans-advokatbyrå, och de har sedan länge haft varandra som formell back-up för klienterna ifall något skulle hända dem. Nu har Haller plötsligt ansvar för 31 klienter och deras fall. Klienterna har full rätt att välja en annan advokat, men Haller har första chansen att ta över fallet.

En av klienterna är Walter Elliot. Elliot är delägare i ett filmbolag och anklagad för att ha mördat sin unga fru och hennes älskare. Den typ av klient och fall som ger både bra inkomst och berömmelse för den advokat som får föra hans talan. För att lyckas få behålla Elliot som klient måste Haller lova att inte begära något uppskov med rättegången och pressen blir stor att få ihop försvaret i tid.

Samtidigt pressar detektiven ansvarig för att ureda Vincents död, Harry Bosch, Haller att bidra med ledtrådar till varför och vem som skulle vilja döda Vincent. Han påpekar att mördaren kan ha anledning att tro att Haller nu har ärvt all information som Vincent hade och därför också har kunskap som gör att han också står i risk att bli dödad. Haller vill se Vincents mördare fångad så han samarbetar med Bosch så gott han kan utan att bryta det regelverk han måste hålla sig till som advokat. Han är också villig att utsätta sig själv för fara om det är vad som krävs för att få fast mördaren.

———————

Vissa författare kan man lita på. Eller åtminstone är det så för mig; det är som att deras stil är på min våglängd och att läsa deras böcker är lika lätt som att tänka för mig. Michael Connelly är en sådan författare för mig. Börjar jag läsa en av hans böcker är jag fast tills den är slut, och jag saknar den så fort jag slagit ihop pärmarna.

Det var likadant med The Brass Verdict, från första sidan var jag fast. Jag är alltid nervös när jag vet att jag ska få en utomståendes perspektiv av Harry Bosch; han är en av av mina favoritmän och ingen annan än jag får kritisera honom. För som de flesta av Connellys karaktärer är Bosch inte felfri, och det är inte Haller heller.

Men jag tycker mycket om Haller också. Han har ett skarpt intellekt men är inte drabbad av högmod utan ser till att omge sig med kompetenta människor som han kan lita på; sin ex-fru Lorna och utredaren Cisco. Han påminner sig själv om att alla ljuger; poliser ljuger, advokater ljuger, vittnen ljuger, till och med brottsoffer ljuger. Men han är inte cynisk, han känner fortfarande medkänsla och är beredd att ge andra en chans.

Trots den naturliga misstänksamhet som finns mellan en försvarsadvokat och polis uppstår någon slags samförstånd mellan Haller och Bosch. Den trogne och minnesgode Connellyläsaren vet varför och anledningen avslöjas också längre fram i boken.

Intrigen i boken är sinnrikt uppbyggd, och tempot varierar på ett sätt som får mig att känna mig som en del i händelseförloppet. Connelly har en fingertoppskänsla för när han ska dela med sig av detaljerad information som Haller sätter samman i förberedelse för rättegången och när han ska driva upp tempot för att öka spänningen.

Jag har tidigare tyckt att Scott Turows bok Presumed Innocent (Misstänkt för Mord, blev också film med Harrison Ford) är den bästa rättsfallsboken; en detaljerad insikt i en brottsutredning, en till synes oskyldigt anklagad, flera andra möjliga misstänkta men ingen självklart skyldig, svek, lögner och spänning in i det sista. Så det förbluffande avslöjandet av den skyldige. Men jag tror att The Brass Verdict precis tagit förstaplatsen i den här genren för mig.

Det här är också en bok som inte frossar i våld, eller detaljerade beskrivningar av våld. Det är analys av information och mänskligt beteende som står i fokus. Och godhet och medkänsla vinner i längden.

Jag rekommenderar den här boken till alla.

Michael Connellys hemsida

Michael Connellys sida hos Norstedts Förlag

2 kommentarer leave one →
  1. Lillemor permalink
    19 januari 2009 13:23

    Jag älskar också Michael Conelly. Fast jag läser honom på svenska, min engelska är ej så bra så jag törs mig på dom engelska versionerna.

  2. katereader permalink*
    19 januari 2009 17:17

    Lillemor – Vad kul att du gillar Connelly, fast tyvärr kan du ju inte låna något av mig om du inte vill läsa på engelska. Inte för att jag är så särskilt generös med att låna ut mina böcker i vilket fall. 😉

    Det är ju mycket bra som översätts till svenska nu, det gäller väl bara att ha bättre tålamod än jag. Fast att läsa på engelska kommer man in i snabbare än man tror.

Kommentera

