Skip to content

Bokkedjan 2: Vinter

22 december 2008

Hos Du är vad du läser finns nu temat för den andra bokkedjan; Vinter.

gorkyparkEn av de vintrigaste böcker jag vet är Gorkijparken av Martin Cruz Smith. En välskriven bok, med intressanta karaktärer, en lagom komplicerad intrig och spännande miljöer – många med mycket snö, is och kyla. Boken börjar med att mordutredaren Arkady Renko kallas ut till den snötäckta Gorkijparken där tre frusna kroppar har hittats.

mastaren-och-margaritaGorkijparken är ett rekreationsområde i Moskva där människor umgås ute i det fria och det får mig att tänka på Patriarch’s Pond där Ponyrov och Berlioz umgås och diskuterar i godan ro när djävulen i form av professor Woland dyker upp. Jag tänker förstås på Mästaren och Margarita av Michail Bulgakov. Fylld av surrealistiska händelser och fantastiska karaktärer är det ändå Margaritas okuvliga kärlek för den mentalinstititutionsinspärrade Mästaren som får mig att associera till nästa bok.

bok_karlekens_historia_350pDen vidunderliga kärlekens historia av Carl-Johan Vallgren är precis den typ av bok jag har svårt att motstå. En skröna som tar läsaren genom tid och rum med nedslag i verkliga platser och händelser. Starka känslor och minnesvärda karaktärer. Som Hercule Barfuss – den döva och vänställda dvärgen vars äventyr och kärlek vi får följa.

parfymenDet är Hercules utanförskap som får mig att tänka på huvudpersonen i Parfymen av Patrick Süskind; Jean-Baptiste Grenouille. Jean-Baptiste som ratas av sin mor och väcker avsmak och förskräckelse hos de han möter på grund av sin brist på kroppsodör.  I början av boken lider jag med Jean-Baptiste, men hans hänsynslösa jakt på makt och den ultimata doften gör att han förlorar all min sympati. Trots det är det fascinerande att följa hans öden och äventyr.

2 kommentarer leave one →
  1. 23 december 2008 01:56

    Den vidunderliga kärlekens historia har jag haft i bokyllan länge, länge. Men aldrig känt mig riktigt manad att läsa. Får kanske göra det ändå. Så småning om … 🙂

  2. katereader permalink*
    24 december 2008 00:40

    Jag har också några såna böcker i min bokhylla; böcker som jag vill läsa, men som jag ändå aldrig tycks komma mig för att plocka upp. De små tingens gud av Arundhati Roy är en sån bok – alla säger att den är så bra och i nästan 10 år har den väntat i min bokhylla… Vad är det de säger om den som väntar på något gott?

Kommentera

