Skip to content

Vem mördade Berra?

19 december 2008

Sitter och slötittar på ”Kim Novak badade aldrig i Genesarets sjö” på SVT1. Filmen bygger på boken med samma namn av Håkan Nesser. Jag tyckte mycket om boken, men läste den väl när den nästan var nyutgiven för sådär 10 år sedan. Så jag hade förträngt att man faktiskt inte fick veta vem som dödade Bertil Albertsson.

Jag läste tidigare idag i DN att Håkan Nesser nu skrivit en liten bok med titeln ”Sanningen om fallet Bertil Albertsson” och artikeln var skriven så att jag omedelbart bestämde mig för att köpa boken. Jag blev därför glad att se att filmen gick på TV ikväll och jag kunde uppfräscha mitt minne av händelserna.

Och vad inleder filmvisningen om inte Håkan Nesser själv i röd polotröja som lovar att efter filmen berätta mer om vem som mördade Berra. Jag sitter alltså klistrad framför filmen och väntar på det. Men tro inte att jag kommer att skvallra här – jag tycker nämligen att han förtjänade att dö. Ja, eftersom han var en skitstövel som slog sin flickvän och egentligen inte fanns i verkligheten alltså. Det är ju det som är så bra med böcker; där är det ok, och ibland till och med rätt att folk dör. Inte i verkligheten.

No comments yet

Kommentera

