Skip to content

Bokkedjan 1: En favoritbok

17 december 2008

Hans Persson som har bloggen Du är vad du läser har startat något han kallar Bokkedjan. Idén är att han presenterar en bokrelaterad startpunkt varifrån han sedan ska associera till ytterligare tre böcker eller bokrelaterade ämnen. Den första bokkedjan har En favoritbok som startpunkt och Hans egen bokkedja hittar du här. Och här nedan hittar du min första bokkedja.

hitmanDen av mina favoritböcker som jag väljer som startpunkt är Hitman av Lawrence Block. Hitman är egentligen en serie noveller varav flera publicerades i Playboy. Huvudpersonen är John Keller. John Keller verkar vara en ganska vanlig man; han dejtar, han samlar frimärken, han löser korsord, går på bio, och träffar en psykolog regelbundet. Men han har ett ovanligt yrke – han är lönnmördare. Hans specialitet är snabba, smärtfria mord som ser ut som naturliga dödsfall eller olyckor. John Keller bor i New York och det leder mig till min nästa bok i kedjan; också det en favoritbok.

newyorktrilogyNew York trilogin av Paul Auster fascinerade mig när jag först läste den. Två till synes fristående delar där någon antar en annan identitet, synbarligen på grund av en slumpartad händelse. Så i den tredje delen vävs allting samman och de slumpmässiga händelserna får logiska förklaringar. Och det är det här temat, konsekvenser av en till synes obetydlig, slumpmässig händelse, samt det faktum att det också är en trilogi som leder mig till min tredje bok i kedjan.

deptfordtrilogyDeptfordtrilogin av kanadensaren Robertson Davies består av Femte rollen, Mantikoran och En undrens värld. Berättaren i den första boken är historieläraren Dunstan Ramsay – det är han som har den Femte rollen som är ”nödvändig för att ett avgörande eller en upplösning ska komma till stånd”. Hela trilogin är fantastisk och berättar flera karaktärers öden och äventyr. Men det som inleder det hela är när Boy Stanton kastar en snöboll med en sten i mitten mot Dunstan. Och det är den snöbollen som för mig till den sista boken i den här första bokkedjan.

smillaFröken Smillas känsla för snö av Peter Høeg är en bok som jag både tyckte om och tyckte illa om. Jag tyckte att den var välskriven, spännande och engagerande, men jag kunde inte identifiera mig med Smilla. Jag upplevde henne som onaturligt asocial och kall. Den ende som verkade ha berört henne var den lille pojken Esajas vilket kunde förklara hennes önskan att få en förklaring till hans död, men inte den omfattning hon låter sin besatthet ta.

2 kommentarer leave one →
  1. 17 december 2008 23:13

    En lönnmördare som samlar frimärken och löser korsord? Tja, varför inte?

    Jag har inte läst New York-trilogin, men den finns med på min mentala lista över böcker jag funderar på att läsa. Jag tyckte rätt bra om den hittills enda Auster-bok jag läst hittills, så jag borde läsa fler.

  2. katereader permalink*
    19 december 2008 00:02

    Välkommen hit Hans!

    Jag har läst Månpalatset av Paul Auster också, och minns att jag tyckte att jag kände igen teman från New York-trilogin.

    Om du inte är allergisk mot kriminalromaner tycker jag att du ska prova Hitman. Den är lättläst eftersom det egentligen är noveller, den är välskriven, ömsom tänkvärd, rolig och spännande.

Kommentera

