Skip to content

Elektroniska böcker

16 december 2008

Jag är inte precis någon pionjär när det kommer till tekniska nymodigheter. Speciellt inte när det gäller böcker – jag har inte ens lyssnat på en talbok. Jo, förresten, när Malin och jag körde ner till Bokmässan i Göteborg för flera år sedan lyssnade vi på Ondskan. Jag led inte, men fick inte blodad tand heller. Jag tycker om att läsa mer än att lyssna.

Men nu har det kommit elektroniska böcker. En liten apparat i ungefär samma storlek som en pocketbok fast tunnare. Och tjockare; 200 böcker ska man kunna klämma in. Bildskärmen är inte som en bildskärm på en laptop utan bygger på en teknik som kallas elektroniskt bläck. Det man ser är alltså väldigt likt en vanlig boksida, bortsett från att du själv kan välja storlek på texten.

Den som heter Kindle säljs genom Amazon och kommer med ett abbonnemang där. Sedan kan man trådlöst koppla upp sig och ladda hem nya böcker. Över 200 000 titlar ska finnas tillgängliga. Jag erkänner att jag är lockad. Men böcker är vackra och Kindle är minst sagt ful. Så jag kan nog hålla mig. Åtminstone tills de börjar göra den i en snyggare modell, och rosa…

kindle

(Bilderna är lånade från Amazon)

Här finns en jämförelse mellan Kindle och Sony Reader (Sony Reader är snyggare men kräver tydligen Windows)

4 kommentarer leave one →
  1. 17 december 2008 05:44

    Tack igen snälla Katarina!

  2. katereader permalink*
    17 december 2008 20:05

    T’was but a pleasure, fair Lady. 🙂

    Jag hoppas du hör av dig om du vill ha fler deckartips, till dig själv eller någon annan.

  3. 18 december 2008 07:57

    Vi hade en Sony läsare som faktiskt var jättebra men min man tappade bort den!! Snygg var den också, i ljusbrunt läder. Och ungefär lika lätt som en pocketbok. Kanske ska önska mig en ny…

  4. katereader permalink*
    19 december 2008 00:04

    Hej Karin – välkommen! Sony Reader ser snyggare ut än Kindle, och med läderfodral är den säkert perfekt. Men jag tolkade jämförelseartikeln som att man måste ha Windows för att föra över böcker till Sony Reader och jag kör ju MacBook.

Kommentera

