Skip to content

Heartsick av Chelsea Cain

07 december 2008

heartsickI 10 år jagade Archie Sheridan en seriemördare som var mycket svår att profilera. Offren passade inte in i något mönster, tortyren och mordmetoderna varierade – endast en sak fanns som visade att de alla var offer för samma förövare. Jakten tog inte slut förrän Archie själv tagits till fånga av den vackra Gretchen Lowell. I tio dagar höll hon honom fången och torterade honom innan hon slutligen själv ringde 911 för att han behövde akut sjukhushjälp.

Nu sitter Gretchen i fängelse och Archie vill efter två år som sjukskriven komma tillbaka i tjänst. En ny seriemördare härjar i Portland, Oregon. Tre tonårsflickor har försvunnit på vägen hem från skolan för att sedan hittas strypta. En fjärde flicka har precis försvunnit under liknande omständigheter.

Archie vill också att den unga journalisten Susan Ward ska få följa honom och utredningen för att skriva en artikel om honom. Susan är överförtjust över chansen att få bli den första som får skriva om vad som verkligen hände Archie under hans fångenskap hos Gretchen.

————————-

Jag har haft den här i min ”att läsa hög” ett tag nu, och blev ännu mer sugen att läsa den när jag läste Stephen Kings lista över bästa böcker 2008. I eftermiddags gav jag upp att försöka ta mig igenom den bok jag höll på mig och plockade upp Heartsick.

Det är alltså en bok som det är svårt att lägga ifrån sig när man börjat läsa. Man slängs rakt in i en kritisk situation som man ju bara måste få veta utgången av. Sedan undrar man vad Archie egentligen håller på med, hur frisk är han egentligen och varför avslöjar han så mycket för Susan – varför är han beredd att berätta sin historia just nu och varför just för henne?

Jag rekommenderar Heartsick till alla som vill läsa en spännande bok med oväntade vändningar i handlingen och som kan stå ut med en hel del grymma beskrivningar.

Här är Chelsea Cains officiella hemsida

Heartsick finns översatt till svenska

6 kommentarer leave one →
  1. Brorsan permalink
    08 december 2008 11:56

    Varför finns det ingen länk här till din engelska blogg? Eller letar jag dåligt?

    A

  2. 08 december 2008 14:34

    Vilken story! Låter otroligt spännande, men själv skulle jag nog inte våga läsa den …

  3. katereader permalink*
    08 december 2008 18:32

    Brorsan – Jag vet inte riktigt hur du läser bloggen, om du går in så att du bara ser ett inlägg eller om du ser mer. Men i högermarginalen finns alla mina olika länker och där måste man scrolla ner lite för att hitta länken till den engelska sidan. Och scrollar man längre ner hittar man länkar för att sålla fram t ex enbart inlägg som handlar om böcker.

    Lady Stalker – Den är i klass med Val McDermids Tony Hill serie, eller Thomas Harris Hannibal serie. Men det är mer att den är grym än att man är rädd att det inte ska ordna sig, om du förstår hur jag menar.

  4. Brorsan permalink
    09 december 2008 15:14

    Jamen titta – man ser den ju nästan till och med!!! Det borde man ju förstå att en bild av lite böcker är en naturlig länk till din andra blogg… DAAAAHHHH – som tonåringen skulle säga!

  5. katereader permalink*
    09 december 2008 15:31

    Brorsan – Näe, du har rätt; det är inte helt uppenbart. Ska fundera lite på det där. Jag har ju börjat fundera på det där mastodontprojektet också som du ville att jag skulle göra. Och då kom jag på ett jättebra jobb till bonustonåring – hon ska få katalogisera mina böcker i en excelfil… Hoppas hon inte är dammallergiker!

Trackbacks

  1. Sweetheart av Chelsea Cain « Kate Reader Diversifierad

Kommentera

