Skip to content

Stephen Kings topplista 2008

05 december 2008

I Entertainment Weekly listar Stephen King de 10 böcker han tycker var bäst 2008. Och en svensk bok har lyckats ta sig upp på listan. Han fuskar lite och listar ibland inte bara en bok per placering, men det var roligt och inspirerande att läsa hans kommentarer. Här är hans lista med mina kommentarer.

  1. The novels by Robert Goddard
    Jag har läst två böcker av honom, Hand in Glove och Beyond Recall. Jag tyckte de var bra, men han åkte inte upp på min ”måste köpa allt av den här författaren” lista. Men en till kan jag tänka mig att prova.
  2. The Garden of Last DaysAndre Dubus III
  3. When Will There Be Good News?Kate Atkinson
    Jag måste ge mig ut och köpa den här och den andra boken i serien om Jackson Brodie. Jag tyckte mycket om den första, Case Histories, och även om hennes Behind the Scenes of the Museum.
  4. The Tenderness of WolvesStef Penney
  5. NixonlandRick Perlstein
  6. HeartSick / SweetheartChelsea Cain
    Jag har HeartSick i min ”att läsa hög”. Kanske ska jag plocka fram den redan nu.
  7. Hollywood CrowsJoseph Wambaugh
    Jag har läst Harry Brights hemligheter men det var länge sedan och jag har för mig att den var för macho för mig; en ”slå först och fråga sedan” bok
  8. The Girl with the Dragon TattooStieg Larsson
    Den här tyckte jag om, men jag lyckades inte ta mig igenom Flickan som lekte med elden. Dags att ge den en andra chans kanske.
  9. Old FlamesJack Ketchum
  10. The Good GuyDean Koontz
2 kommentarer leave one →
  1. 06 december 2008 18:25

    Skäms lite nu för att jag inte fått tummen ur och läst I museets dolda vrår (tror det är den svenska titeln?) av Kate Atkinson. Den har legat i boktraven lääänge. Men å andra sidan vet jag att en bok kommer bäst till sin rätt när jag verkligen känner mig sugen att läsa just den och ingen annan!

    Milleniumtriologin har hyllats väl mycket, tycker jag. Bra underhållning för stunden men inte mycket mer.

  2. katereader permalink*
    06 december 2008 20:11

    Jag är också lite fascinerad över hur Män som hatar kvinnor lyfts fram i Storbrittanien och USA.

    Hoppas du kommer att tycka om I muséets dunkla vrår (ja, det är den) när du läser den. Jag förstår hur du menar; jag försöker ju läsa Maya nu, mest för jag tyckte att jag borde läsa något annat än en deckare, och det går inte alls. Ska nog ge upp nu.

Kommentera

