Skip to content

The New Daughter av John Connolly

04 december 2008

nocturnessmall1The New Daughter är en av novellerna i John Connollys bok Nocturnes. Trots namnet är det här ingen bok att läsa innan man somnar. Här koncentrerar sig Connolly på det övernaturliga; novellerna är lika skrämmande som någonting av Stephen King eller Ray Bradbury, berättat med Connollys poetiska språk. De är vackra, suggestiva och otäcka – en riktig grogrund för mardrömmar.

The New Daughter handlar om en man som flyttar med sina två barn, Louisa och Sam, till en före detta prästgård med stora vackra ägor som han fått till ett förvånansvärt lågt pris. Bland fruktträden ner mot ån ligger en gravhög som skrämmer sonen men lockar dottern som betraktar den som sagoféernas borg.

Underliga saker börjar hända i huset och en dag upplever mannen sin dotter förvandlad och kampen börjar att skydda sonen.

Den här berättelsen har nu omarbetats och blivit film av Gold Circle Films, med Kevin Costner som pappan. Regissören är en spanjor som heter Luis Berdejo som jag inte hört talas om förut. Om filmen lyckas förmedla samma känsla som novellen kan det vara en riktigt otäck film. En som jag inte kommer våga se på bio utan får vänta och se på DVD.

newdaughter1

Nocturnes verkar inte finnas översatt till svenska. John Connollys svenska förlag är Forum Bokförlag

3 kommentarer leave one →
  1. 05 december 2008 07:36

    Hej!
    Tack för att du tittade in hos mig och lämnade en kommentar 🙂 Vi får se hur det blir med min önskelista. Någonting ska nog ”tomten” ordna!

  2. 05 december 2008 09:33

    Hej, hej!

    Så roligt att du tittade in hos mig. Du är så välkommen. Känner du också Anna? Nu måste jag ta mig en titt på din boksida 🙂

  3. katereader permalink*
    05 december 2008 15:36

    Hej Smultron! Kul att du tittar in hos mig; jag har smugit in på din blogg ett tag nu och tänkte att det var på tiden att jag skrev en liten kommentar.

    Välkommen till mig, Västmanländskan. Tyvärr känner jag inte Anna; jag är bara en som hittat och tycker om hennes blogg. Och tack vare det hittade jag din blogg med. 🙂

    Det gömmer sig bokrelaterade inlägg i den här bloggen också, fast den här är mer uppblandad med annat strunt.

Kommentera

