Skip to content

Bokenkät

26 november 2008
  1. Den värsta läsupplevelse du haft?
    Värsta i form av dåliga böcker lyckas jag förtränga. Men värsta på ett annat sätt var när jag var 11-12 eller så och hade nästan 40 graders feber och mamma satte Sagan om ringen i händerna på mig. Jag förstod ingenting; alla konstiga namn och varelser bara snurrade runt. Som allting annat för övrigt.
  2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
    Jag tror faktiskt att det var Anne Franks Dagbok som jag läste när jag var ungefär i hennes ålder. Jag kunde inte förstå hur människor kunde vara så grymma mot varandra. Ända sedan dess har jag otroligt svårt för orättvisor och fördomar.
  3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
    Jag läste The Shining av Stephen King efter jag sett filmen och var ändå tvungen att sitta med ryggen mot en vägg.bookmarkmedley
  4. Vad använder du som bokmärke?
    Jag har fallit totalt för Ordning&Redas bokmärken som förseglas runt sidan med magneter. De finns i alla möjliga färger och motiv och trillar inte bort.
  5. När brukar du läsa? Hemma, på jobbet, på morgonen, på förmiddagen, på kvällen, innan du lägger dig…?
    Jag har nästan alltid en bok med mig och läser så fort jag får en chans. Men nuförtiden föredrar jag faktiskt mänskligt sällskap till lunch och fika.
  6. Vad var den första bok du läste?
    Det minns jag faktiskt inte, men jag minns att den första tegelstensbok jag läste var Dèsirée av Annemarie Selinko. Den handlar om Dèsirée som umgicks med Napoleon och sedan gifte sig med Jean Baptiste Bernadotte och blev drottning av Sverige. Den var tjock och detaljrik och väckte mitt historieintresse. Jag tyckte att historieböckerna vi sedan läste i skolan gav en patetiskt fattig beskrivning av både Napoleon och Karl VIX Johan.
  7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
    Eftersom jag vill kunna ta med mig den bok jag för tillfället läser överallt måste jag säga pocket.
  8. Vilken bok läser du nu?
    Maya av Jostein Gaarder
  9. Och vilken sida är du på?
    43. Jag kommer inte riktigt in i den.
  10. Brukar du lämna “kännetecken” i dina böcker? (klottrar i dom, spiller mat/dryck på dom & andra barbariska åtgärder?)
    Nej för tusan. Det är knappt att jag lämnar vikmärken i pärmryggen, så försiktig är jag. Nu har ju Steven börjat läsa mina böcker och jag kämpar med mina tvångstankar när jag ser hur han viker upp dem.
  11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
    Absolut. Det är därför jag föredrar riktiga bokhandlar framför att köpa på webben. Jag tycker om att plocka upp böcker, känna hur de känns i handen och läsa texten på baksidan.
  12. Sidantalet, då?
    Ja, fast tvärtom. De får inte vara för korta, då tar de slut för snabbt.
  13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
    Nej, nej, nej! Varför gör folk så? Men däremot läser jag alltid baksidetexten.
  14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
    Flera stycken. Framförallt böcker som jag plockar fram när jag behöver bli distraherad och på gott humör, som när magen krånglar. Då kan jag ta fram Mästaren och Margarita, eller något av John Dickson Carr / Carter Dickson eller kanske en Bo Balderson.
  15. Har du råkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
    Ingen som jag kan minnas. Däremot var det allmänt känt i min familj att om jag satt och läste var man tvungen att fysiskt ruska om mig för att få kontakt med mig.
  16. Brukar du sälja/ge bort dina böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
    Tillhör de som maniskt håller fast vid mina böcker. Dock inte de som jag verkligen inte tyckt om. De som jag tycker om är jag till och med obenägen att låna ut (man får ju aldrig tillbaka böcker man lånar ut, eller hur?), utom till min syster.
  17. Tar du med dig boken du läser på toa?
    Självklart!
  18. Just det, läser du i badrummet?
    Jag har faktiskt en särskild liten boksamling i badrummet, lämpliga för toaläsning; citatböcker, Rough Guide to Cult Movies, Anna-Karin Eldes böcker med mera.
  19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/ska läsa/ska köpa/köpt för böcker? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
    Boksystem – Mina böcker är uppdelade i Kriminallitteratur/Noir och Annat bara för att jag har en inbyggd bokhylla i vardagsrummet där ”Annat” får plats.
    Listor – Jag tycker om att läsa serier och då vill jag läsa böckerna i kronologisk ordning. Tyvärr är det sällan (speciellt i engelska böcker) som böckerna listas i kronologisk ordning. Så ibland har jag en lista med mig för att påminna mig om i vilken ordning böckerna skrivits och/eller vilka jag redan läst. Läsdagbok – dels har jag skrivit om de böcker jag läst på nyhetsgruppen Rec.Arts.Mystery, dels har jag bokbloggat förut, och nu försöker jag skriva om de böcker jag läst här.
6 kommentarer leave one →
  1. Malin permalink
    26 november 2008 21:33

    Intressant läsning. Man funderar över sina egna val.

  2. katereader permalink*
    26 november 2008 22:43

    Om du hittar tiden kan du väl också svara på bokenkäten? Jag är nyfiken…

  3. Brorsan permalink
    27 november 2008 15:07

    Bullshit – #6… Vad hände med ”Kitty och Symaskinsmysteriet”?? eller ”Kitty och den hemliga ladan” Kitty, Kitty, Kitty…eller Varför inte ”Nicke Nyfiken och mannen med den gula hatten”

    Tegelstensroman – lite pretentiöst att lyfta fram den som den första bok du läste!!!

  4. katereader permalink*
    27 november 2008 18:23

    Mäh! Det gjorde jag ju inte… Jag sa ju att jag inte minns vilken den första var. Nu har jag kollat med mamma och säger att det kanske var Saltkråkan, men att jag faktiskt läste Dèsirée tidigt. :-p

    Med det är sant; jag var tokig i Kittyböckerna. Och Femböckerna – de läste jag nog hyfsat tidigt eftersom de fanns hos mormor och morfar. Kulla-Gulla var också en favorit.

    Och själv då, Herr Besserwisser – minns du vilken bok som var den första du läste? 😉

  5. Brorsan permalink
    28 november 2008 13:05

    Principles of Corporate Finance av Brealey Myers!

    Nej – jag minns inte men jag har hittat bevis för att en av de första böcker jag ”RITADE” i var ”Farbror Blå” eller kanske ”Räddharen”…

  6. katereader permalink*
    28 november 2008 21:33

    Jag minns att du och din kompis Patrik var tvungna att gå i skola med mig som fröken varje dag efter att jag kom hem från skolan. Så det var väl någon av mina skolböcker – FAR ÄR RAR, MOR ROR…

Kommentera

