Skip to content

Dennis Lehane är här

11 november 2008

Dennis Lehane är en av mina favoritförfattare.

Idag signerade han böcker på NKs bokhandel. Jag var tvungen att jobba.

Imorgon kväll intervjuas han på Kulturhuset. Jag måste packa och gå och lägga mig tidigt för att flyga till Barcelona i ottan på torsdag.

Det är speciellt irriterande eftersom han tycks hålla med mig vad gäller genren kriminalromaner:

I honestly believe – that the crime novel is where the social novel went. If you want to write about the underbelly of America, if you want to write about the second America that nobody wants to look at, you turn to the crime novel. That’s the place to go.

Och det trots att hans senaste roman, ”Ett land i gryningen” (The Given Day) är en historisk roman och ett avsteg från hans tidigare inriktning. Läs vad Gabriella Håkansson i DN tyckte om den här. Eller läs här vad Kristian Lundberg i Norrköpings Tidning tyckte.

Jag ser fram emot att läsa den. Men jag blev glad när jag läste följande hos Central Crime Zone:

And at the end of the day, in a fabulous interview by Michael Koryta of Dennis Lehane, we heard the news that Patrick and Angie are getting off the island. They have indeed knocked on Dennis’s door again. It looks like his next book may not be a sequel to THE GIVEN DAY after all. Are we ready for another Patrick and Angie Book? Yeah , I know…. stupid question….. stupid, stupid question.

Ja, jättedum fråga – jag är redo för en ny Patrick och Angie-bok. Det har jag varit sedan 1999 när den senaste, ”Prayers for Rain” kom ut. Utgavs som ”Svart Nåd” i Sverige, 2005.

Så… ingen dejt med Dennis Lehane den här gången, men en ny Patrick och Angie att se fram emot. Och Barcelona kanske inte är så tokigt det heller.

2 kommentarer leave one →
  1. 12 november 2008 10:30

    barcelona,,,,, hela helgen eller ,,,, låter som supermys,,,,, vill också,,,,,,
    hoppas det blir bra njut,,,för mig med som typ sk aha nån turk här i helgen från holland,,,
    mystisk person har varit på väg hit sen september men jag vet ännu inte vad han heter ens,,,, men det löser sig väl,, på vägen,,, haha

  2. katereader permalink*
    12 november 2008 13:27

    En holländsk turk – vad blir det? En hurk? Eller hork? Det hörs ju att det är mystiskt. 🙂

    Barcelona är en jobbgrej; jag åker imorgonbitti och kommer hem på lördag eftermiddag. Men det har med flygtider och sånt att göra.

    Jag hoppas förstås på mildare väder och lite tid för sightseeing eller shopping, men är rädd att det mest blir resa, jobb och hotell.

    Horken måste ju ha rikligt med kvalitetstid med Skurken och Skurkens pappa, varmed du och SysterMystery kan åka iväg och spana in nya Nacka Forum och fika. 🙂

Kommentera

