Skip to content

Moderna klassiker: Böcker

05 november 2008

Entertainment Weekly har lagt upp en lista på The New Classics: Books. The 100 best reads from 1983 to 2008. Det står inte vem eller vilka som satt ihop listan. Min spontana reaktion var att det var många böcker med som blivit film. Och att bortsett från det var det pinsamt få som jag läst:

6. Mystic River, Dennis Lehane (2001)

20. Bridget Jones’s Diary, Helen Fielding (1998)

30. Case Histories, Kate Atkinson (2004)

34. The Lovely Bones, Alice Sebold (2002)

57. The Bonfire of the Vanities, Tom Wolfe (1987)

69. Secret History, Donna Tartt (1992)

80. Bright Lights, Big City, Jay McInerney (1984)

88. High Fidelity, Nick Hornby (1995)

92. Presumed Innocent, Scott Turow (1987)

96. The Da Vinci Code, Dan Brown (2003)

Av dessa som jag faktiskt hade läst är jag inte säker på om jag tycker de platsar på en Topp 100 lista. Funderade ett ögonblick på om jag skulle sätta ihop min egen ”100 bästa böckerna”-lista, men blev trött bara av tanken.

4 kommentarer leave one →
  1. 07 november 2008 20:20

    Oh vad roligt!! Jag hade läst ännu färre! Men jag älskar listor! 🙂 Jag håller med, av dem jag läst är jag inte säker på om de skulle platsa på min lista som jag genast började spinna på! Får se om jag ids.. 🙂

  2. katereader permalink*
    07 november 2008 20:31

    Jag har ju börjat med 10 favoriter, men det var svårt nog och då har jag inte ens rangordnat dem.

    Jag ska hålla utkik efter din lista. Ingen press… men när tror du att den kan vara färdig? 😉

  3. 07 november 2008 20:34

    Jaa.. alltså T är ju borta ikväll så att jag kan säkert få ihop nåt genomtänkt till elva? 😉

  4. katereader permalink*
    07 november 2008 20:40

    He he – jag beundrar din målmedvetenhet!

    Och visst är det typiskt att det bara är strunt på TVn när sambon är på rymmen. 😉

Kommentera

