Skip to content

"The Case of the Imaginary Detective" av Karen Joy Fowler

19 oktober 2008

Rima Lanisells pappa har dött och hon flyttar från Ohio till sin gudmor, Addison Early, i Kalifornien. Addison är framgångsrik deckarförfattare men hennes fiktive detektiv Maxwell Lane är ännu mer berömd än hon själv. Addison inleder alla sina böcker med ett mord, innan hon ens börjar skriva bygger hon upp mordscenen i ett dockhus och hennes strandhus i Santa Cruz är fyllt av dessa dockhus.

Rima själv genomsyras av frågan ”Varför?”. Den viktigaste frågan är ”Varför måste hon förlora allting?”. Hon har förlorat hela sin familj och hon tappar ständigt bort saker; nycklar, handskar, skor… Nu försöker hon förstå varför Addison gjorde hennes far Bim inte bara till en karaktär i en av sina böcker utan en mördare.

—————

Jag valde den  här boken för att jag ville läsa något som skulle vara annorlunda jämfört med vad jag normalt läser. Och nog var den annorlunda, men det kändes inte uppfriskande annorlunda. Den här boken är alldeles för lättsinnig för mig. Den förmedlar inga starka känslor, den har ingen tydlig röd tråd, den har ingen början och inget slut. Ibland ler jag åt någon meningsformulering, eller någon referens som görs, men på det hela taget måste jag säga att den här boken känns som ett slöseri med tid.

Jag rekommenderar inte den här boken.

No comments yet

Kommentera

