Skip to content

Utan spår (Untraceable)

12 oktober 2008

Jennifer Marsh (Diane Lane) arbetar med att spåra internetbrottslingar åt FBI på deras kontor i Portland, Oregon. En dag får polisen tips om en webbsida http://www.killwithme.com. Första gången sajten ligger uppe visar den en katt som torteras till döds, men andra gången den går upp är det en man som avrättas i takt med hur många besökare som klickar in.

Teamet gör sitt bästa för att spåra och stänga ner sajten men personen som ligger bakom verkar ha kunskaper som överträffar deras och rör sig runt internet utan spår.

—————

I början trodde jag att jag verkligen skulle tycka om den här filmen. Jennifer Marsh verkar vara en intelligent och kapabel person. Hon och hennes kollegor arbetar som ett sammansvetsat lag och det är intressant att se hur de resonerar och angriper problem. Fotot och atmosfären förmedlar mystik, spänning och misstänksamhet.

Men alltför snabbt tar filmen vändningar som jag inte tycker om. Morden är för grymma och rent ut sagt äckliga. Förövaren avslöjas för tidigt för oss tittare. Jennifer Marsh upphör att vara en konsekvent karaktär; hon brister i uppmärksamhet och fattar flera tvivelaktiga beslut.

Jag kan tyvärr inte rekommendera den här filmen, trots att jag gillar flera av skådespelarna, samt de faktum att många av dem är okända (iallafall för mig).

Untraceable – officiell hemsida

Untraceable – IMDB

No comments yet

Kommentera

