Hoppa till innehåll

Att tycka om böcker

06 oktober 2008

Jag säger aldrig att jag recenserar de böcker jag läst; en recension tycks mig vara något betydligt mer seriöst och komplicerat än det jag plitar ner. Trots att jag alltså inte har så hög ambitionsnivå för mina små beskrivningar och omdömen om böcker tycker jag ibland att det är ganska svårt. Jag har ju väldigt svårt att inte tycka om böcker och känner mig pinsamt okritisk. Men jag har ju också valt själv vilka böcker jag läser, så det är väl inte så konstigt att jag tycker om dem.

Så även om jag ibland önskar att jag läst litteraturvetenskap och kunde bränna av kvalificerade, genomtänkta och belysande recensioner känner jag mig otroligt lyckligt lottad som fått förmånen att tycka om böcker utan förbehåll. Men protestera gärna – jag tycker nästan lika mycket om att diskutera böcker som att läsa dem.

No comments yet

Lämna en kommentar