Skip to content

"Edward Finnegans upprättelse" av Roslund & Hellström

23 september 2008

Edward Finnegan i Marcusville, Ohio, förtärs av hat, hat mot den han är säker på mördade hans 16-åriga dotter. Han kräver upprättelse, men ser sin chans till det tas ifrån honom.

På en Finlandsbåt tappar John Schwarz tålamodet när en överförfriskad resenär är närgången mot ett flertal kvinnor. Han häktas och snart uppdagas att han inte är den han utger sig för att vara.

Kommissarie Ewert Grens och hans kollegor nystar sakta upp den komplicerade historien. På båda sidor av Atlanten vänds liv upp och ner och ett politiskt spel inleds.

———-

Jag har mycket motstridiga känslor inför den här boken. I början tyckte jag att den var fragmenterad; handlingen hoppade mellan USA och Sverige, mellan igår och idag, och jag tyckte att det saknades flyt i dialogen. Men så verkade jag passera någon slags kritisk punkt och var involverad i handlingen, jag ville veta hur det skulle gå för John, för Ewert Grens och hans kollegor, och kunde inte sluta läsa. Men sedan tyckte jag nog att slutet lämnade en något dålig smak i min mun.

Jag tro ändå att jag ska prova att läsa något mer av Roslund & Hellström, men kommer nog bara att rekommendera den här boken med förbehåll.

Kommentera

