Skip to content

"The Soul Collector" av Paul Johnston

22 september 2008

Efter att ha tampats med en seriemördare har författaren Matt Wells återupptagit sitt liv. Boken om hans äventyr blev en världsomspännande bästsäljare och han har använt pengarna till att bygga ett skyddsnät kring sin familj och sina vänner, samt fortsätta jakten på den av ”Den vita djävulens” anhängare som fortfarande är på fri fot.

Trots alla sofistikerade larmsystem och försiktighetsåtgärder mördas en av Matts bästa vänner. Ungefär samtidigt hittas en av Matts författarkollegor dödad; kroppen har stympats och skändats och i ett pentagram hittas meddelandet ”Djävulen gjorde det” på latin. Vem är det som är ute efter Matt, hans familj och vänner? Vem är det som återupptagit ”Den vita djävulens” dödslista av deckarförfattare?

———-

Paul Johnston är en av mina favoritförfattare så jag ville absolut läsa ”The Soul Collector” även om jag egentligen inte är så förtjust i att författare uppfinner kriminella genier som de återanvänder i ett flertal böcker. Här lät baksidetexten dessutom som om även intrigen var återanvänd. Men så enkelt visade det sig inte vara, vare sig vad det gällde förövare eller handling. Jag kan rekommendera den här som en mycket bra bok om man söker en actionladdad bladvändare med (valfria) intellektuella utmaningar i form av kryptiska ledtrådar. Hur dessa kryptiska ledtrådar fungerar i en svensk översättning vet jag inte, men på engelska var de alltför komplicerade iallafall för mig.

Det här är den andra boken om Matt Wells. Den första; ”The Death List” finns översatt till svenska på Harlequin Förlag under namnet ”Dödslistan”.  Jag rekommenderar att börja med den boken.

One Comment leave one →
  1. 16 januari 2009 11:09

    Hej!

    Jag ”sprang på” din blogg och vill bara passa på att berätta att uppföljaren till Dödslistan får titeln Dödsleken på svenska. Boken kommer ut i juni 2009. Kul att du gillar Paul Johnston, det gör vi också!

    Med vänliga hälsningar
    Johanna Rydergren
    Förlaget Harlequin
    (ps! Se korrekta förlagsnamnet ovan.)

Kommentera

