Skip to content

Men vad gör hon?

11 september 2008

Jag har alltid gillat det jag sett Frida Wanselius göra i olika inredningsprogram på TV. Det har inte alltid varit i min smak, men det har varit innovativt och varierat. Men i mini-inredningsprogrammen som Hemtex kör nu begår hon något som jag anser vara i det närmaste en dödssynd – hon dömer böcker efter deras omslag!!! Med bestämda tag river hon ner alla böcker i en kartong för att senare enbart plocka upp de som är i rätt storlek och har rätt färg på bokomslaget.

Hon är förstås inte den första som gör det här; jag har sett flera inredningsreportage med bokhyllor där böckerna är organiserade efter färg och storlek, men jag gillar det aldrig. Kanske är det för att jag har för många böcker, men framförallt tror jag att det beror på att min kärlek till böcker inte handlar om deras utseende utan deras innehåll.

Jag försöker ha ett system i mina bokhyllor; kriminalromaner på ett ställe och övriga böcker på ett annat (ja, så stor är min förkärlek till kriminalromaner). Därefter är de sorterade efter författarnamn, och för varje författare vill jag att de ska stå i kronologisk ordning. Inom sin serie vill säga; om en författare skriver flera serier, eller blandar serieböcker med fristående böcker, står varje serie / kategori för sig med kronologisk ordning inom sin serie / kategori.

Det här kan ju verka tvångsmässigt ordningssamt. Och det kanske det är, men framstår nog inte så för en besökande betraktare. Min boksamling växer nämligen ständigt ur mina bokhyllor och ordningen måste frångås för att överhuvudtaget få plats med alla böcker.

Och de ska alla klämmas in, jag skickar hellre ut soffan innan jag slänger några böcker.

Fridas Hemtex-bokhylla

Fridas Hemtex-bokhylla

En av mina bokhyllor

En av mina bokhyllor

One Comment leave one →
  1. Malin permalink
    13 september 2008 14:32

    Håller med, förfärligt faktiskt.

Kommentera

