Skip to content

"The Last Breath" av Denise Mina

31 augusti 2008

Paddy har äntligen allt hon önskat sig; en egen lägenhet i Glasgow och ett jobb som kåsör på en av Skottlands ledande tidningar. Men då knackar polisen på och meddelar att hennes före detta älskare Terry hittats död i ett dike, naken och skjuten i huvudet.

Trots att Paddy och Terry inte träffats på flera månader har han angett henne som sin närmaste anhöriga och lämnat henne sina tillhörigheter – och ett hus. Omständigheterna kring Terrys död förbryllar Paddy och hon börjar försöka ta reda på mer. Snart gör hennes snokande samt det faktum att hon nu har Terrys saker henne själv till en måltavla.

——————-

Det här är den tredje boken med Paddy Meehan som huvudperson. Kanske hade jag haft lättare att ta till mig den här boken om jag läst de två tidigare böckerna. En stor del av boken är en uppföljning av något som uppenbarligen varit en huvudhandling i någon av dessa böcker.

Det är många som prisar Denise Minas författarskap och till stor del förstår jag dem. Språket är fantastiskt och karaktärerna mångdimensionella och intressanta. Men just nu var inte det här rätt bok för mig. Handlingen var för slumpmässig och min känslomässiga anknytning till karaktärerna för svag för att jag skulle intressera mig tillräckligt i deras tankar och upplevelser.

Det betyder inte att jag tänker sluta läsa böcker av Denise Mina; jag har läst flera av hennes tidigare böcker och tyckt om dem.

Några länkar:

Denise Minas hemsida

Denise Mina ges i Sverige ut av Minotaur Förlag

”The Last Breath” finns på svenska som ”Sista andetaget”

Kommentera

